Lisa Dahlqvist, actionbilder på olympisk medaljör i fotboll

Fotograf Markus PFoto0 Comments

Lisa Dahlqvist, actionbilder och porträtt. Foto: Fotograf Markus P i Örebro

Jag fick i uppdrag av Crossmedia Communication att fotografera fotbolsspelaren Lisa Dahlqvist, silvermedaljör från OS i Rio 2016 och landslagsspelare, till en artikel i ”Framtidsregionen Örebro”, en bilaga till Dagens Industri/Nerikes Allehanda. Det som skulle fotas var dels lite arrangerade actionbilder samt porträtt och mer ”dokumentära” bilder från träningen.

Ibland har man vädergudarna med sig, vilket var fallet den här dagen. Strålande sol och blå himmel, vilket är perfekta förutsättningar för att fota med blixtar och HSS (High Speed Sync). HSS möjliggör att blixtsynka på väldigt korta slutartider och på så sätt frysa väldigt snabba rörelser. Jag planerade att använda mig av två stycken NiceFoto RQ800C, batteriblixtar med 800Ws styrka. Jag hade aldrig använt dem exakt med dessa förutsättningar tidigare, så jag tog ett par testbilder ett par dagar innan, se nedan.

Bilden ovan är tagen med 1/4000 slutartid, f4.0, ISO400. Två blixtar är placerade på varsin sida av trädet, en s k sandwich-ljussättning. Eftersom blixtarna klarar av trådlös synkning med HSS så funkar det bra att med hjälp av en kort slutartid få rätt exponering på både objektet/personen, himlen och solbelyst mark. Den korta slutartiden ”fryser” dessutom en snabb rörelse så man inte får någon rörelseoskärpa. När man fotar såna här bilder så placerar man sig så man fotar MOT solen.

Min plan var att låta Lisa springa mot kameran och göra en fint med bollen så det blev en snabb rörelse. Jag ställde skärpan på den punkt där Lisa skulle befinna sig exakt i det ögonblick jag tar bilden. Man ber då modellen placera sig på den punkten, ställer skärpan och ändrar sen till manuell skärpa på objektivet så fokuspunkten inte flyttar sig. På så sätt behöver man ”bara” tajma in att ta bilden när hon befinner sig exakt i det läget. En förutsättning är förstås att man även har kameran på precis samma position som när man ställde skärpan. Bilden nedan är en testbild när hon står på ”rätt” punkt.

Punkten där modellen ska befinna sig när man tar bilden märker märker man ut på marken. Jag instruerade Lisa att jag ville ha en snabb rörelse, typ en överstegsfint, precis på den punkten. Sen är det bara att försöka flera gånger tills man får till rätt tajming. Vi gjorde ca 20 försök innan jag kände mig nöjd. Ett par av ”actionbilderna” nedan. Första bilden nedan la jag lite extra retuschtid på och klonade bort strålkastarstolpen i bakgrunden, plus lite andra justeringar. Denna bild användes även som omslagsbild sen.

Vid ett tillfälle utlöste bara en av blixtarna, den snett till vänster bakom Lisa i bild. Det gjorde att hon inte blev upplyst framifrån, men den bilden i svartvit kontrastrik variant gjorde sig ganska bra ändå!

En av bilderna skulle eventuellt användas som omslagsbild, företrädesvis en av actionbilderna, och då får man ha i åtanke att fota i stående format och att inte beskära för tight direkt i sökaren utan ta med lite extra luft runtomkring. Jag fotade med en Canon 5D mkIV och ett 16-35 f/2.8 L III objektiv.

Rekommenderar verkligen version III av 16-35:an som släpptes i augusti förra året. Mycket skarpt för så mycket vidvinkel! Det kostar ca 23 000 kr men det blir riktigt, riktigt bra.

Båda blixtarna stod på full styrka och placerade i s k sandwich-ljussättning, dvs lite från sidorna av modellen. Inga ljusmodifierare förutom en ”dimmad” plast som sitter på reflektorn på dessa blixtar som standard. Jag hann tyvärr inte ta någon bild på ljusuppställningen då vi bara hade ca 20 minuter på oss att fota innan träningen.

Porträttbild och bilder från träningen

Porträttbilden på Lisa tog jag med samma inställningar som actionbilden, men med ett 70-200-objektiv och ett shoot-thru-paraply på blixten.

Bilderna från träningen tog jag också med ett 70-200mm samt följande inställningar: 1/4000, f/3.5, ISO400, WB solljus.

Det är alltid svårt att exponera bra i direkt solljus, i princip omöjligt. I RAW-framkallningen drog jag ner highlights till -100 för att de inte skulle bli utfrätta.

Och så slutresultatet:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *