Ljussättning för matbilder, produktbilder och fitnessbilder

Markus PetterssonLjussättningSkriv en kommentar

Ljussättning för produktfotografering, klocka

I det här blogginlägget ger jag exempel på fyra olika typer av ljussättningar för olika typer av bilder. Detta är dock inget som är ristat i sten och det absolut ”rätta” sättet att göra på, utan endast hur jag själv har valt att göra och vad som fungerar för mig.

Ljussättning för fitnessfotografering i studio, fitnessbilder

Ljussättning för fitnessbilder i studio

Det man vill åt när man fotar fitnessbilder är att med hjälp av rätt ljussättning definiera muskler så bra som möjligt. Det innebär att man vill ha mycket kontrast, inget ”platt” ljus. Maximal kontrast i ljussättningen får man genom att ljussätta från sidorna eller uppifrån. Aldrig rakt framifrån. Det handlar även om små, små justeringar vad gäller placering av modellen för att ljuset ska träffa rätt. En förflyttning eller en lutning av kroppen 10-15 cm kan göra JÄTTEstor skillnad i resultatet.

Bilden nedan visar skillnaden på hur ljussättning rakt framifrån och ljussättning från sidan skiljer när det träffar objektet/personen. Tänk dig att vågorna symboliserar en persons magmuskler. Om man ljussätter rakt framifrån så lyser man även upp ”groparna”, där det går inåt så att säga. Men sätter man ljuset från sidan så får man ett mer kontrastrikt resultat och då framhävs muskulatur bättre. Man vill ha en mörk/skuggad sida och en upplyst sida så att säga.

Så här fungerar platt/kontrastrikt ljus

Schematisk bild över hur platt och kontrastrikt ljus fungerar.

Ljussättning med ringblixt.

Ljussättning med ringblixt, ett ganska ”platt” ljus.

Kontrastrik ljussättning med blixtar från sidorna.

Kontrastrik ljussättning med blixtar från sidorna.

Man kan såklart även kombinera ljus från sidorna och uppifrån. I bilden nedan består ljussättningen av en kvadratisk softbox på ett bomstativ uppifrån. På sidorna snett bakom modellen hade jag två stycken 30x120cm striplights med raster för att skapa konturljuset. Modellens huvud/kropp var placerad i linje med softboxen bakre kant. Jag fick även instruera modellen mellan de olika bilderna att stå lite mer rakryggad eller böja sig lite framåt för att testa sig fram till vilket läge som blev bäst. Det är en avvägning man får göra för att se exakt hur ljuset träffar modellen.

Som en jämförelse kan man kolla på bilderna nedan. Det enda som skiljer dessa bilder åt är hur mycket modellen sträcker på sig eller ”kurar ihop sig” och lutar huvudet framåt. Ljuset träffar bröstet och magen väldigt olika.

Kontrastrikt ljus med blixtar från sidorna och uppifrån.

Kontrastrikt ljus med blixtar från sidorna och uppifrån.

Ytterligare en viktig detalj att nämna är att använda raster på softboxarna. Ett raster gör att ljuset inte sprids lika mycket åt sidorna. Man får helt enkelt bättre kontroll på ljuset och kan rikta det bättre utan ”spill”.

Ljussättning för matbilder, matfotografering

Ljussättning för matfotografering åt Spicy Hot.

Jag fotade matbilder till Spicy Hot:s meny förra året och nu var det dags för en uppdatering med nya rätter som skulle fotas i samma stuk som de förra. Här använde jag en ljuskälla i form av en blixt med en 60x90cm softbox som jag även slog genom en diffusorskärm för att ytterligare mjuka upp ljuset.

Till dessa bilder ville jag ha ett väldigt diffuserat ljus med en mjuk skugga, vilket skapades genom att slå ljuset genom tre diffusordukar (två i softboxen plus den stora skärmen). Jag använde även en reflexskärm för att lätta upp slagskuggan under tallriken och ”skuggsidan” av maträtten då det blev lite för mörkt utan den.

För matbilder av det här slaget så använder jag en stor ljuskälla och en ganska enkel ljussättning utan ”konstigheter” som exakt riktade highlights där det blir väldigt noga med vinklar, reflektioner osv. Dessa bilder skulle friläggas och användas i menyn så det viktiga här var att få alla bilderna likadana och att de visade maträtten tydligt. I andra lite mer konstnärliga ljussättningar för matbilder kanske man väljer att jobba mer med kort skärpedjup och andra ljussättningar. Det handlar om syftet med bilderna.

Matbild, Spicy Hot.

Matbild färdig för leverans till kund.

Nedan ser ni två andra varianter på liknande uppställningar för ljussättning vid matfotografering.

Ljussättning för matfotografering, Pauluns Deli i Örebro.Ljussättning för matfotografering, Makeriet i Örebro.

Ljussättning för produktbilder, produktfotografering

Ljussättning för produktfotografering

I bilden ovan använde jag en enkel men väldigt ändamålsenlig ljussättning. Två stycken Elinchrom ELC-1000-blixtar, en med en 150cm octabox och den andra med en 60×90 softbox. Båda blixtarna stod på full styrka för att kunna fota på så högt bländartal som möjligt. På detta avstånd mätte jag in ljuset till f19. Jag ville ha ett så stort skärpedjup som möjligt på dessa produktbilder eftersom jag fotade med Hasselbladskameran, som ger ett mycket kortare skärpedjup jämfört med om man skulle fota på samma bländartal på en kamera i småbildsformat.

Frilagd produktbild med spegling och skugga

Bilderna från denna fotografering skickades sen på friläggning och användes i broschyrer och produktblad för marknadsföringen av produkterna. På just denna bilden la jag till en spegling och skuggor också. Då det handlade om utrustning för lastbilsbesiktning, en ganska tekniskt inriktad bransch, så var det enkla, rena och tydliga bilder som var syftet. Ljussättningen för den här typen av bilder är kanske inte så spännande men som sagt ändamålsenlig och funktionell.

Ljussattning för produktfotografering av klocka i studio

Bilden ovan fotade jag på min nya klocka med en lite mer ”reklamig” typ av ljussättning. Jag förklarar lite mer ingående kring hur jag använde Pocketwizard radiosändare för Canon för att utlösa blixtarna trådlöst med min Hasselbladskamera här i videoklippet nedan.

Naturligt ljus för fitnessbilder/modellbilder

Naturligt ljus, fitnessbild

Det är inte ofta jag fotar i 100% naturligt ljus utan ens en reflexskärm, men så var fallet i den här ljussättningen (om man nu kan kalla det ljussättning). Kunden ville ha en blandning av fitness- och modellbilder och hade skickat mig lite inspirationsbilder som han gillade innan fotograferingen. I dessa bilder var det nästan uteslutande naturligt ljus, så för att efterlikna dessa så körde jag på det.

Jag provade med upplättningsblixt vid ett par tillfällen men det tog bort för mycket definition i musklerna, så 100% naturligt ljus genom de stora fönstren samt att jobba mycket med att placera modellen i exakt rätt vinkel fick bli receptet.

Vinklarna som ljuset faller från är verkligen A och O i såna här bilder. Låt mig visa en jämförelse med en bild där modellen inte står exakt ”rätt” placerad och vinklad. Det vi var ute efter var att definiera muskulaturen så bra som möjligt, så det fick inte bli för platt ljus.

Jämförelse mellan platt ljus och kontrastrikt ljus, fitness/modell

När ljuset träffar modellen rakt framifrån så försvinner väldigt mycket definition i musklerna. Här, precis som när man ljussätter med blixtar i studio, så är ljus från sidan att föredra. Eftersom man inte kan flytta på ljuskällan när man jobbar med naturligt ljus så är det istället modellen man får vrida och flytta på tills man hamnar rätt. Det som gör det enkelt med naturligt ljus är att man ser resultatet direkt. När man hittar rätt posering och placering så får man säga åt modellen att frysa där så man kan ta bilden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *