RevolutionRace, fotografering till reklam och marknadsföring

Fotograf Markus PFoto0 Comments

RevolutionRace fotografering - Fotograf Markus P i Örebro

I somras fick jag i uppdrag att fota bilder till reklam och marknadsföring för outdoormärket RevolutionRace. Eftersom det är kläder som används ute i naturen för en mängd olika aktiviteter (agility, fiske, vandring, kanot, mountainbike m.m.) så passade det bra med en heldag i Kilsbergen ca 2 mil utanför Örebro.

Filmning och slow motion i Adobe Premiere

Jag provade att även ta några korta filmsnuttar och klippte det ihop det till filmen ovan. Detta var inget som var beställt av uppdragsgivaren men jag har märkt att det är ganska kul att få lite extra material utöver stillbilder när man ändå håller på. Gjorde inga särskilda insatser för att få bra filmmaterial utan filmade lite spontant och handhållet med Canon 5D mkIV och 70-200 f2.8 IS USM II. Det objektivet har bildstabilisering vilket hjälper till väldigt bra både när man filmar och fotar.

Filmmaterialet editerar jag i Adobe Premiere. Där kan man använda ytterligare stabiliseringsfunktioner som t ex Warp Stabilizer för att få ännu mjukare kamerarörelser. Rekommenderar den funktionen starkt! Det är ganska häpnadsväckande vilket bra jobb endast default-inställningarna i Warp Stabilizer gör. Exakt hur bra resultatet blir beror lite på vilket material man har att utgå ifrån också, så även om man filmar handhållet så är det bra att tänka på att försöka få så skakfritt råmaterial som möjligt. Det enda problemet är att kvaliten försämras något eftersom det innebär att man ”drar” i bildrutorna vid stabilisering i efterhand. Men för enklare användande på nätet eller i sociala medier brukar det dock inte vara någon fara.

Ett annat tips är att filma i en hög bildrutefrekvens, t ex 50 eller 60 bildrutor per sekund. Det gör att man kan få väldigt skön ”äkta” slow motion i slutmaterialet om man editerar i 24 eller 25 bilder per sekund. Det är ganska enkelt egentligen. Om du har filmat råmaterialet i 50 bilder per sekund och sedan spelar upp det i 25 bilder per sekund så går ju allting med halva farten, utan att man förlorar någon kvalitet.

Om du har en sequence i Premiere där bildrutefrekvensen är inställt till 24 bildrutor per sekund (som i klippet ovan) och råmaterial filmat i 50 bildrutor per sekund så är det bara att högerklicka på klippet bland projektfilerna och välja ”interpret footage”. Där fyller du sedan i samma bildrutefrekvens som du har i din sequence. Voila, äkta slow motion utan kvalitetsförlust när du sen drar in klippet i tidslinjen.

Varför vill man då använda 24 fps (frames per second) istället för 50? Jo, för att skapa en lite mer ”cinematic look”. Alla vet säkert att det är en viss skillnad på ”Hollywoodfilmer” och filmmaterial som man får direkt från sin mobilkamera, systemkamera eller liknande. Det syns att det är något som skiljer men det är svårt att sätta fingret på vad. EN av skillnaderna (det finns många) är att biofilmer sedan väldigt länge, och fortfarande, spelas upp i 24 fps. Det är vad vi ser som ”the cinematic look”. Filmmaterial som filmats och spelas upp i högre fps (25 fps, 30 fps osv) blir vad vi tycker ser ut mer som ”hemvideos”. Sen är det självklart en lång rad andra saker som skiljer mer professionellt producerat material som skärpedjup, färgtoner, kontrast, brännvidder, ljussättning, optik/utrustning etc.

Foto i naturligt ljus

Vi hade en väldig tur med vädret dagen i fråga. Det var på gränsen till att regna lite men det var uppehåll och molnigt/disigt större delen av dagen. De förutsättningarna är självklart att föredra snarare än direkt solsken, då alla moln fungerar som en gigantisk softbox som ger ett mjukt och jämnt ljus.

Jag provade vid ett par tillfällen att använda en extern blixt för upplättning. Dock var inte tekniken med mig riktigt den dagen och det strulade en hel del. Det spelade dock mindre roll då vi hade så bra förutsättningar med det naturliga ljuset. Ibland ska man inte krångla till det med för mycket teknik utan fokusera mer på att fota med givna förutsättningar. Att slippa extern ljussättning gör ju även fotograferingen mycket mer tidseffektiv då man slipper flytta på stativ och prylar, ställa in ljus för varje bild osv. Några bilder från plåtningen nedan!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *