Snabbt, billigt och bra – välj TVÅ!

Fotograf Markus POkategoriserade0 Comments

Snabbt, billigt och bra - välj TVÅ!

I den här artikeln förklaras varför kriterierna ”snabbt, billigt och bra” aldrig kan uppfyllas samtidigt när det handlar om beställningar/produktion inom marknadskommunikation, illustrationer, trycksaker, webb, foton eller annat material från antingen en inhouse-avdelning eller en extern byrå.

Let’s face it – vi vill alla bli nöjda med ett köp vi gör, något vi väljer att lägga pengar på. Vilka krav har vi då? Priset såklart, det ska ju gärna vara billigt så man inte blir skinnad. Men samtidigt vill vi inte ha nåt skräp, det ska vara BRA kvalitet på det vi köper, oavsett vad det är! Och vi vill inte vänta heller, gud förbjude! Jag vill ju ha min vara/tjänst NU! Vi vill alltså ha snabbt, bra och billigt!

Men om du tänker efter så är det ganska få fall då dessa kriterier uppfylls samtidigt. Jag kan köpa en ny lägenhet som har alla bekvämligheter jag vill ha, rätt läge och magnifik på alla sätt, redo att flytta in i. Men då kostar det många sköna slantar! Således – snabbt och bra, men inte billigt.

Vi kan vara i behov av nåt hushållstillbehör som vi måste ha NU, men orkar inte kolla runt på nätet och åka till mer välsorterade butiker, så vi köper den där prylen på lokala matbutiken istället där vi har sett att den finns. Det gick snabbt och det var billigt, men bra blev det inte…

Sen kanske vi är på jakt efter den där perfekta begagnade bilen och har stenkoll på annonsmarknaden i ett halvår innan rätt bil dyker upp till rätt pris, och då slår vi till. Priset var rätt, jag fick exakt det jag ville ha – bra! Men snabbt gick det inte.

Nu ska jag ta några exempel på hur situationer ter sig när två av dessa kriterier uppfylls i ”mediabranschen”.

Snabbt och billigt

När något ska beställas som inte är så prioriterat av den som håller i plånboken kan detta scenario ofta uppstå. Det kan handla om att företaget behöver en ny hemsida, en ny företagspresentation, en ny produktkatalog eller trycksaker till en mässa. Man kanske tar in offerter från formgivare och byråer men tänker då ”Nä fyyyy tusan vad dyrt! Det kan vi inte betala, vi gör det själva istället!”.

Eftersom Olle på ekonomiavdelningen har den senaste Samsung-telefonen, med en kamera som har super-duper-många meggapickslar, så kan han ta lite bilder på det som ska vara med i produktionen/trycksaken/hemsidan. Sen kan man ju bara lägga in dom i Word. Texten skriver vi själva – klart!

Resultat: Snabbt och billigt – men inte bra

Billigt och bra

Här har vi exemplet med den begagnade bilen som jag nämnde förut. Översatt till mediabranschen så kan ett scenario vara ungefär som i exemplet ovan med snabbt och billigt. Man tar in offerter på det som ska produceras men kostnaden för detta är inte prioriterad i budgeten. Dock är kraven höga, det måste faskien bli riktigt BRA det här, skitviktigt! Då kommer man på att Anna på marknadsavdelningen, hon kan ju ”det där med data”, så hon får den eminenta uppgiften på sitt bord att göra trycksaken/hemsidan/katalogen/bilderna. Deadlinen hon ges från dom som beställer är antagligen HELT orimligt satt, vilket Anna vet om redan från början. Men hon tar sig ändå an uppgiften för hon vet att hon kan fixa det.

När projektet är klart så blev det faktiskt ganska bra. Kanonbra till och med! Och vi behövde ju inte betala nån av dom där svindyra byråerna nånting alls, skitbra ju! Men vad hände med önskad deadline då? Jo, den överskreds med 14 veckor för Anna har 173 andra uppgifter hon ska göra i sin arbetsbeskrvining. Det här kom som ett extraprojekt utöver det. Dom andra sakerna ska ju också göras såklart. Så därför tog det rätt lång tid att ro i land.

Resultat: Billigt och bra – men inte snabbt

Snabbt och bra

Det går att få saker man beställer snabbt och bra, absolut. Men då är det bara att öppna plånboken på vid gavel! För en beställare där ”money is no object” och man vill ha väldigt mycket väldigt bra, så blir man en prioriterad kund hos de man beställer av.

Låt säga att Reklamnissarna AB som har 15 anställda får in en beställning från Cashmoney AB på en ny webbplats, ny företagspresentation, lite andra trycksaker och lite nya foton som funkar i företagsprofilen. Det får dröja MAX tre veckor för då ska Cashmoney AB visa upp sig för de nya ägarna i ett väldigt viktigt sammanhang. Cashmoney AB hinner därför inte kolla runt med en massa olika byråer och förhandla priser utan kör på Reklamnissarna AB som har bra rekommendationer från andra företag i samma bransch som Cashmoney AB. Det är högsta prio och måste göras NU! Reklamnissarna AB sätter gladeligen ihop en offert som landar på 2 miljoner, eftersom det skulle vara extra allt med bästa kvalitet. Det är den största beställningen Reklamnissarna AB nånsin fått. Cashmoney AB accepterar offerten och får ett löfte om att deadlinen hålls.

Nu blir detta projekt TOK-prioriterat hos Reklamnissarna AB. Tänk bara hur mycket pengar det handlar om! Reklamnissarna AB bryter ryggen av sig dygnet runt och levererar i tid. Cashmoney AB blir jättenöjda. Det kunde säkerligen ha gjorts för en billigare slant med samma resultat, bara Cashmoney AB hade haft mer tid på sig att kolla runt lite, jämföra offerter och pruta en del.

Resultat: snabbt och bra – men absolut inte billigt


När man tänker efter så kan dessa kriterier antagligen appliceras på andra branscher också, hantverkare t ex. Det har jag dock ingen erfarenhet av så det ska jag inte uttala mig om. Men om man är ärlig mot sig själv och tänker efter på köp/beställningar man gör med dessa tre kriterier i bakhuvudet så ska ni se att det oftast stämmer – man kan bara få två av dem uppfyllda!

Om du nu mot förmodan har erfarenhet av att få alla dina beställningar genomförda och levererade snabbt, bra och billigt så är det bara att gratulera! Fortsätt att anlita dom du anlitar! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *