Spendrups produktkatalog, fotografering av omslagsbild

Markus PetterssonLjussättningSkriv en kommentar

Spendrups restaurangsortiment 2018, omslagsbild baksida Plantation rom. Bild: Fotograf Markus P

Jag blev kontaktad av reklambyrån Seventy Agency i Stockholm med en förfrågan om att fotografera omslagsbilder till Spendrups produktkatalog, första utgåvan 2018. Produktkatalogen över resturangsortimentet fungerar som beställningsunderlag och informationsbroschyr för alla Spendrups kunder i Sverige.

Vi möttes upp i Grängesberg för ett första möte och fick samtidigt en rundvandring i bryggeriet. Vid första mötet diskuterades manér, miljöer, ljussättning och andra detaljer. Temat för omslagsbilderna (fram- och baksida) är alltid en utvald dryck/produkt som ska marknadsföras lite extra i Spendrups produktkataloger. För denna utgåva skulle framsidan utgöras av ölen Gränges och baksidan av Plantation rom. Idén var att fotografera produkterna i sina ”äkta” miljöer, således ölen i sin tillverkningsmiljö och romen i en bar-/restaurangmiljö. Den sistnämnda bilden skulle fotograferas på plats i en utvald miljö på Sturecompagniet i Stockholm.

Min idé för dessa bilder var att fotografera i den genuina miljön men att höja nivån en aning på ljussättningen av produkterna och jobba med flera olika exponeringar och blixtljussättning med diverse ljusmodifierare. Med kameran på stativ skulle jag få det material jag behövde för att kunna sätta ihop de slutgiltiga bilderna i efterarbetet.

Ljussättning, Gränges öl

Omslagsbild Spendrups restaurangsortiment 2018, bakom kameran, Grängesberg bryggeri. Bild: Fotograf Markus P

Några exempelbilder ovan från en plats där vi fotade lite testbilder som sedan inte användes. Mellan de olika exponeringarna så har jag ändrat ljussättningen för att få reflektionerna i flaskan och glaset som jag vill ha dem, för att sedan kunna använda enbart de ”snygga” delarna och maska fram dem i den slutgiltiga bilden.

Omslagsbild Spendrups restaurangsortiment 2018, bakom kameran, Grängesberg bryggeri jästrum. Bild: Fotograf Markus P

Det här är miljön där vi fotade bilden som sedan användes som omslagsbild, jästrummet. Ljussättningen gjordes med tre blixtar med olika ljusmodifierare. Ljuset på produkten slog jag genom ett kalkerpapper för att få en fin gradient i ljuset som reflekteras i glaset. Jag provade även att flytta denna blixt fram och tillbaka samt från andra sidan för att få ett gäng olika reflektioner att jobba med sen. En lurig grej när man fotar upphälld öl är att skummet sjunker ganska snabbt. Ett trick är att röra om i ölen med en träpinne, så skummar det upp en aning igen. Men kolsyran tar ju slut så småningom så man har inte hur lång tid som helst på sig.

Så här blev den slutgiltiga bilden som användes på omslaget:

Omslagsbild Spendrups restaurangsortiment 2018, Grängesberg bryggeri jästrum. Bild: Fotograf Markus P

Bilden har mörkats ner över personen i bakgrunden samt ljusats upp på duken eftersom dessa ytor skulle användas för att placera text på.

Ljussättning, Plantation rom

Jag använde samma koncept för ljussättningen när jag tog bilden till baksidan. Kameran på stativ och flytta ljussättningen för att få flera olika exponeringar att kunna bygga upp den slutgiltiga bilden med. Nedan är några exempel.

Omslagsbild Spendrups restaurangsortiment 2018, bakom kameran. Bild: Fotograf Markus P

Vi provade lite olika kombinationer med glas, drinkar och andra kompletterande spritsorter. Detta är bilden som uppdragsgivaren bestämde sig för till slut som sedan användes på baksidan av produktkatalogen:

Omslagsbild Spendrups restaurangsortiment 2018, omslagsbild baksida. Bild: Fotograf Markus P

Anledningen till att de ville använda den bilden var för att de gärna ville ha med drinken i det där speciella glaset. Personligen hade jag valt bilden nedan som jag tyckte blev bäst, där jag jobbade rätt detaljerat i retuschen och krämade på med färgmättnad och väl utvalda reflektioner från en rad olika exponeringar. Sen så gillar jag reflektionerna i glaset som jag tycker jag fick till väldigt snyggt.

Omslagsbild Spendrups restaurangsortiment 2018. Bild: Fotograf Markus P

Mitt förslag på retusch, så som jag hade gjort den, blev tyvärr ”för perfekt” för uppdragsgivarens smak i detta syfte. Så jag fick faktiskt sätta tillbaka lite ”fula” reflektioner och saker som jag hade fixat bort i retuschen för att produkten inte skulle bli så pass perfekt som jag hade gjort den. Det skulle vara aningen mer verklighetstroget. Även i den här bilden så fick jag mörka ner vissa ytor som skulle användas som bakgrund för text på katalogen. Tråkigt som fotograf/retuschör att medvetet behöva göra sin bild ”sämre” i sin egna ögon, men ibland är den snyggaste bilden och den bästa retuschen inte det rätta för syftet helt enkelt! : )

Båda bilderna fotade jag med en Canon 5D mkIV och ett Canon 50mm f1.4. Mycket skarpt objektiv där man får mycket för pengarna, rekommenderas!

På en lokal pub frågade jag om de beställde från Spendrups, och om de i så fall hade produktkatalogen där, vilket de hade. Så jag knäppte ett par mobilbilder:

Spendrups restaurangsortiment 2018, fram- och baksida. Bild: Fotograf Markus P

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *