Jag trillade på en ”före och efter”-bild av riktigt bra retusch av en Porsche i förra veckan och började försöka lista ut hur den var gjord. Bilen var fotad stillastående i en tunnel och i retuschen hade man sedan gjort så att bilen såg ut att köra väldigt fort med hjälp av rörelseoskärpa på omgivningen och snurrande rörelseoskärpa på hjulen, bland annat.
Detta ville jag åstadkomma på mina bilder så jag kollade runt lite. Fick en länkning till Moderskeppets videokurser där de introducerar lite nyheter i Photoshop CC, bland annat snurroskärpa och oskärpa på bana. Detta var exakt vad jag var ute efter, väldigt användbart inom bilfoto, så det blev att skaffa Master Collection CC!
Fotade min Nissan 350Z i garaget i helgen. Ljussättningen är endast gjord med en LED-ficklampa. Jag belös bilen på olika ställen och hade kameran på stativ med mycket lång slutartid, 15 sekunder. Kameran utlöstes med fjärrkontroll men det går lika bra att göra det med timer om man vill. Fördelen med fjärrkontroll är att man inte behöver springa fram och tillbaka mellan kameran och det man vill ljussätta lika mycket.
Jag kombinerade 6 olika exponeringar i Photoshop genom att lägga dem i lager och endast maska fram de delar jag ville ha från varje bild. Detta fungerar eftersom kameran stod på stativ, så alla bilder är ur EXAKT samma vinkel. Under exponeringen gick jag längs med bilen för att få det utdragna ”ljusstrecket”. Det krävs några försök innan man kommer på hur lacken reflekterar ljuset.
Detta är utgångsbilden/bakgrundslagret:
Med sex lager till med lagermasker och maskning på rätt ställen så var effekterna i lacken på plats. Även tonade rutor och lite justering av omgivningsljuset på plats här:
Här har jag tagit en kopia på bakgrundslagret och lagt på Oskärpa på bana. Sen använde jag Smeta-verktyget (smudge tool) för att ”putta in” konturerna på bilen. För när jag maskar fram bilen som är i skärpa vill jag inte att något rött från bilen ska synas, endast bakgrunden.
Med 10-12 lager till med olika slags oskärpa, mycket maskning, ett par justeringslager m.m. så blev detta resultatet:
Det är inte helt enkelt att få till oskärpan perfekt på alla ställen, och detta var bara mitt första försök. Det krävdes ganska många olika lager och maskning för att fixa till olika detaljer. Men helt klart bra nya tillskott i Photoshop, användbart! Det som inte blev riktigt bra här, som kräver mer jobb, är oskärpan på hjulen. Även hur skuggorna under bilen ”borde” bete sig i oskärpa. Jag tror att man får ta olika delar av fälgen och sätta oskärpa på och sedan maska fram olika ställen här och där för att få till ett så realistiskt utseende som möjligt. Att sätta oskärpa på ett hjul i perspektiv finns det ingen ”magic button” för utan det är detaljpill som gäller.
Effekterna i lacken gjorde sig väldigt bra tycker jag, detta är första gången jag har provat att ljussätta på det här sättet.