Den 11/10 var det drifting och track day bl a, på Gelleråsen, Karlskoga Motorstadion. Var och testade nya 1Dx, Siriu monopod, SanDisk Extreme Pro 160 MB/sek minneskort och 70-200 f2.8 L IS USM II.
Vid racing och drifting blir det lite mer effektfulla bilder om man tar till slutartiden ganska långt så man får rörelseoskärpa i bakgrunden. Dock är det ganska svårt att sätta skärpan så att bilen är skarp samtidigt som man får en bra rörelseoskärpa. Panoreringen måse bli perfekt och skärpan måste sitta där den ska. Jag knäppte av ca 1200 bilder och det blev nog rekord i slask tror jag. 1Dx är ju ganska snabb… 🙂 12 bilder i sekunden gör att det blir en hel del man får sortera bort.
Det var första gången jag fotade med enbensstativ, monopod. Funkade väldigt bra faktiskt. Men dessa typer av ”rörliga objekt” är lite nytt för min del, så det blir nya saker att tänka på.


Kamerainställningar
Det finns stabilizer mode 1 och 2 på 70-200 f2.8 L IS USM II. Läge 1 är för stillastående objekt och läge 2 är till för att följa rörliga objekt vid panoreringar. Testade de olika lägena men märkte faktiskt inte någon jättestor skillnad. På 1Dx finns det även ett gäng olika sätt som Autofokusen arbetar på. Mer om det kan man se i det här klippet på YouTube:
Dessa autofokusinställningar är till för fotografering av rörliga objekt då man använder AI SERVO-läget i kamerans ”Drive”-inställningar i displayen. Detta blir ganska tekniskt, och jag har inte full koll på vilket av lägena som visas i filmklippet ovan som är bäst för när man fotar racing/drifting. Jag körde rätt mycket på devisen ”ur kvantitet kommer kvalitet” när jag fotade. 🙂
Eftersom ljusförhållandena skiftade under dagen då det var molingt och soligt om vartannat kom jag fram till att Tv-läget passade bäst, dvs att man väljer slutartid och kameran väljer bländarvärde. Jag körde på en slutartid mellan 1/40 och 1/80. Ju längre slutartid man har, som 1/40 sekund, desto mer rörelseoskärpa får man i bakgrunden som ger intrycket av fart. Det blir dock svårare att få till en bra bild då det är längre tid att panorera som ger större risk för skakoskärpa där man inte vill ha den. 1/80 kanske egentligen var bättre lämpat, men de bilder man får till med 1/40 blir riktigt bra.













3 Comments on “Drifting och track day på Gelleråsen, Karlskoga Motorstadion”
Har du några bilder på min svart guldiga volvo 850 som körde trackday. Mvh björn
Jag ska kolla! 🙂
hittat någon bild ?;-)