Frysa snabba rörelser med Hypersync och Speedlites

Markus PetterssonOkategoriseradeSkriv en kommentar

Svenskt Kosttillskott, hinderbanan på Lidingö. Foto och retusch: Fotograf Markus P, Modeller: Madeleine Posse och Konstantin Avramidis

Foto: Markus Pettersson
Modeller: Madeleine Posse, Konstantin Avramidis, Adrienne Daudi, Viktor Lagerlund, Sofia Westman, Timmy Thernström (Ymer i Gladiatorerna på TV4)
Make up/styling: Sara Zetterström

I våras gjorde jag en plåtning tillsammans med Svenskt Kosttillskott. Jag har fotat åt Svenskt Kosttillskott tidigare men nu var det dags för ett nytt bildmanér. Efter en del diskussioner, analys av skissbilder och brainstormande på telefon och mail så kom vi fram till några punkter som skulle vara signifikanta för den nya bildstilen:

  • Motljus
  • Action
  • Äkta
  • ”Tuff” bildstil
  • Svettigt och skitigt

Utomhusbilder med Speedlites och Hypersync

Vi fotade två dagar varav en utomhus på en hinderbana på Lidingö i Stockholm och den andra inomhus på Extremfabriken. När man springer hinderbana, eller obstacle training som det kallas, så går det ju rätt snabbt. Jag ville därför passa på att utnyttja funktionen Hypersync på mina Pocketwizard radiosändare tillsammans med Canon Speedlite-blixtar och skapa actionfyllda ögonblicksbilder.

Hypersync är en funktion från Pocketwizard som möjliggör blixtsynk på slutartider som är kortare än kamerans x-synk. X-synktiden (den kortaste slutartiden som kameran klarar av att synka blixten) är normalt sett ca 1/200 sekund på de flesta systemkameror. Kortare slutartider än det gör att bilderna inte blir helt belysta och det ser bara dåligt ut. Beroende på slutartiden så kan man få en svart/mörk rand över en del av bilden eller så blir hela bilden svart. Med Pocketwizard Flex TT5 som mottagare på blixtarna och Mini TT1 i kamerans blixtsko kan man använda sig av Hypersync och ha så korta slutartider som 1/8000 sekund, dock med effektförlust i blixtljuset.

Det finns flera liknande tekniker som kallas olika saker, t ex High Speed Sync och Hi-sync. Dessa tekniker fungerar antingen så att blixten pulsar ut väldigt många blixtar under väldigt kort tid, likt ett supersnabbt stroboskop, eller en enda blixtpuls med en lång brinntid som optimeras för att belysa det man fotar så bra som möjligt under hela slutartiden. Det senare fallet är så som Hypersync fungerar.

På Elinchroms hemsida beskrivs väldigt detaljerat och tydligt hur Hypersync, High Speed Sync (HSS) och Hi-Sync fungerar för den som vill läsa mer. Eftersom Elinchrom själva har skapat teknologin Hi-Sync så är det ju ingen överraskning att den är bäst enligt detta inlägg… 🙂

Ett annat alternativ är att använda blixtar med väldigt kort brinntid om man vill frysa en snabb rörelse. Det är förutsättningarna, miljön och vilka slags bilder man ska ta som avgör vilken teknik som passar bäst. Enligt mina försök så passar det bäst att jobba med HSS/Hypersync/Hi-Sync utomhus och med korta brinntider på blixtarna inomhus i studio när man vill frysa snabba rörelser.

Eftersom man får en ganska ordentlig effektförlust när man kör Hypersync så får man ofta kompromissa genom att höja ISO-talet och/eller fota med en större bländaröppning än man hade önskat. Jag fotade på ISO400, 1/4000 slutartid och bländare mellan f4 och f5.6 på de flesta av actionbilderna vi tog utomhus. Några av porträttbilderna nedan är även fotade i naturligt ljus.

Hypersync och action freeze med Canon Speedlites, Fotograf Markus PHypersync och action freeze med Canon Speedlites, Fotograf Markus PHypersync och action freeze med Canon Speedlites, Fotograf Markus PHypersync och action freeze med Canon Speedlites, Fotograf Markus PHypersync och action freeze med Canon Speedlites, Fotograf Markus PHypersync och action freeze med Canon Speedlites, Fotograf Markus PHypersync och action freeze med Canon Speedlites, Fotograf Markus PHypersync och action freeze med Canon Speedlites, Fotograf Markus PHypersync och action freeze med Canon Speedlites, Fotograf Markus PHypersync och action freeze med Canon Speedlites, Fotograf Markus PAdrienne Daudi, Svenskt KosttillskottKonstantin Avramidis, Svenskt Kosttillskott

Inomhusbilder på Extremfabriken i Järfälla

Dag två fotade vi på Extremfabriken i Järfälla. För att följa det genomgående temat med motljus så ställde jag vid ett par tillfällen blixtar utomhus, riktade in genom fönster. Motljuset ökade jag även på i retuschen efteråt. I övrigt la jag även på en del extra brus i bilderna för en ”skitigare” känsla överlag.

På inomhusbilderna var rörelserna som modellerna gjorde inte riktigt lika snabba så här blandade jag både Speedlites och studioblixtar beroende på var vi fotade.

MUA:n som var med under plåtningen, Sara Zetterström, hade väldigt bra knep för att fejka svett. Först en lotion som bas på huden och sedan applicerade hon glycerin på huden. Detta fungerade väldigt bra och skapade realistiskt svett som inte torkade ut. Vi aktiverade även modellerna ”på riktigt” för att bättra på flåset och svetten lite grann. Här är en filmsnutt som visar lite av vad de utsattes för 🙂

Några av de färdiga bilderna från dag två nedan.

Viktor Lagerlund, Svenskt KosttillskottViktor Lagerlund och Adrienne Daudi, Svenskt KosttillskottAdrienne Daudi, Svenskt Kosttillskott

Bakom kameran

Nedan följer ett urval av bilderna som togs ”behind the scenes”. En mycket rolig plåtning med ett skönt gäng! 🙂

Bakom kameran, fotografering för Svenskt Kosttillskott

Konstantin och Madeleine sprang i ”grusbanan”, eller vad det nu kallas, och gjorde en snabb vändning så att gruset flög. Det krävdes några försök och bra tajming för att få till rätt ögonblicksbild. Tack vare Hypersync så frystes ögonblicket med gruset i luften och blev knivskarpt trots en väldigt snabb rörelse.

Bakom kameran, fotografering för Svenskt KosttillskottBakom kameran, fotografering för Svenskt KosttillskottBakom kameran, fotografering för Svenskt Kosttillskott

Jag varierade mellan vidvinkel och tele för att få lite olika typer av bilder. Här fotar jag med ett Canon 70-200 f2.8 IS USM. Jag fokuserar där jag uppskattar att personen kommer att vara i ögonblicket jag ska ta bilden, ställer om objektivet till manuell fokus och sen är det bara att göra flera försök tills man har bilden man vill ha.

Bakom kameran, fotografering för Svenskt KosttillskottBakom kameran, fotografering för Svenskt Kosttillskott

MUA Sara Zetterström piffar till (och svettar ner) Sofia Westman.

Bakom kameran, fotografering för Svenskt KosttillskottBakom kameran, fotografering för Svenskt Kosttillskott

Adrienne visar var skåpet ska stå! 🙂

Bakom kameran, fotografering för Svenskt KosttillskottBakom kameran, fotografering för Svenskt Kosttillskott

Pausövningar på Extremfabriken.

Bakom kameran, fotografering för Svenskt KosttillskottBakom kameran, fotografering för Svenskt Kosttillskott

Hela teamet från dag två samlat!

Avslutar med ett par bilder jag lekte lite med i Photoshop. Jag experimenterade med att dra på mycket vibrance och clarity i RAW-framkallningen för att förstärka färgerna onaturligt mycket i en av hopp-bilderna vi tog. Det är även en del dodge & burn gjort i den bilden. Sen slog mig tanken att försöka göra ett fotomontage i filmaffisch-stil. Jag blandade närbilder på ”huvudpersonerna” med actionbilder under och försökte väva ihop det hela. Blev helt ok i mitt tycke! 🙂

Svenskt Kosttillskott, hinderbanan på Lidingö. Foto och retusch: Fotograf Markus P, Modeller: Madeleine Posse och Konstantin AvramidisDeadly Obstacle filmaffisch

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *