Jobba som fotograf – 10 tips

Markus PetterssonFoto8 Comments

1. Intresse!

Enligt mig den allra viktigaste egenskapen för att kunna jobba som fotograf. Har själv ingen ”officiell” utbildning inom varken foto eller retusch. Jag började leka i Photoshop när jag var 16 (är 34 idag) och intresset har aldrig avtagit. Är man bara tillräckligt intresserad så anser jag att man lär sig själv med tiden ju mer man håller på. Det finns en outtömlig källa av kunskap och information på nätet i olika forum och sajter. Väldigt många duktiga fotografer och retuschörer delar med sig av sina tips, det är bara att tacka och ta emot!

2. Fota vimmel

Vimmelfotografering på krogar/nattklubbar var mitt första betalda fotouppdrag. Höll på med det till och från i fem-sex år. Inte världens mest högaktade genre inom foto men det är ett bra sätt att få mängdträning och lära känns sin utrustning. Beroende på vilka du fotar för så är kraven inte superhöga heller, men det varierar. De mer etablerade vimmelsajterna som publicerar bilder från Stockholms innekrogar har i regel högre krav på bildkvalitet än mindre lokala sajter och krogar.

3. Skolfoto

Varje säsong söker alla de största skolfotoföretagen nya fotografer. Många kör bara en eller två säsonger så det är stor omsättning på fotografer. Därför har man ganska stor chans att få napp om man har intresset, lite erfarenhet och söker hos några olika företag.

Skolfoto anser jag vara det första ”seriösa” jag gjorde inom fotograferandet. Det är ju ett ”riktigt” jobb som gör att man kan titulera sig som yrkesfotograf eftersom det innebär att jobba som fotograf fem dagar i veckan. Det är inte särskilt kreativt då man fotar likadana bilder dagarna i ända, men det ger otroligt mycket för ens egen utveckling. Utöver att bli säker och bekant på sin utrustning så lär man sig otroligt mycket vad gäller att bemöta människor i alla åldrar och vara representativ, vilket är mycket viktigt. Krävs väldigt lite förkunskaper då skolfotoföretagen tillhandahåller egna utbildningar som brukar vara 3-4 dagar. Det är oftast viktigare att du är socialt kompetent och kan bemöta människor på ett bra sätt. Negativt är att skolfoto är säsongsbetonat så det går inte att leva på året runt.

4. Interiörfoto (hus- och lägenhetsfoto)

Ett område som har växt väldigt de senaste 4-5 åren är hus- och lägenhetsfoto för fastighetsmäklare. Det är en genre inom foto som man faktiskt kan försörja sig på året runt. Här är kraven på bildkvalitet och kreativitet mycket högre än inom vimmel- och skolfoto. Krävs oftast att du har egen firma och fakturerar, anställningar är sällsynta, om det ens förekommer över huvud taget. Omväxlande och kreativt. Kräver att du har en del förkunskaper och är väl bekant med hur slutartid, bländare och ISO hänger ihop och hur du behöver ljussätta och fota för att nå önskat resultat. Mycket problemlösning.

5. Var aktiv på nätet

Jag får i princip alla mina nya kunder genom nätet. Det är en stor hjälp att ha en hemsida som är enkel att hitta, och naturligtvis visar upp dina bästa alster. Enkel marknadsföring till en väldigt billig peng. Att vara aktiv i olika forum och i sociala medier hjälper också till.

6. Ha ett annat jobb i början

I början är det väldigt svårt att bestämma sig för ett datum då man ska börja jobba som fotograf och leva på sitt fotograferande och så gör man det pang bom. Det funkar inte riktigt så. Det tar många år att jobba upp ett bra rykte och en kundkrets så man kan försörja sig på foto. Jag rekommenderar därför att ha ett annat jobb till att börja med så man har en fast inkomst. Det kan vara deltid i en butik eller vad som helst, bara man har någon slags grundinkomst varje månad. Förhoppningsvis växer inkomsten från fotandet med tiden så man kan göra det mer och mer.

7. Fråga hur andra har gjort

Kolla runt på nätet och i olika forum. Det finns säkerligen en rad ovärderliga tips att att få från de som tidigare har varit i samma situation som dig. Ett bra ställe att börja på är forumen på fotosidan.se, Sveriges största samlingsplats på nätet för fotografer.

8. Gör gratisjobb (ibland!)

I början kan du inte förvänta dig att du får betalt för allt du gör. En del jobb får man se som lärotid, men det kan vara värt det på andra sätt. Du kanske får väldigt stor exponering och sprider ditt namn till väldigt många förhoppningsvis potentiella kunder, även om du inte får betalt. Indirekt kanske detta kan löna sig i längden ändå.

Dock får man vara försiktig med detta. Ingen som har avsikten att jobba som fotograf, eller oavsett vilket yrke det handlar om, vill bli känd som ”han som jobbar gratis”. Det är liksom inte hållbart i längden. Det blir svårt att betala räkningarna genom att vara omtyckt. 🙂 Detta brukar lite grovt beskrivet kallas att ”hora” sig till jobb. Låt säga att man konkurrerar med två-tre fotografer om samma jobb. Lägger man sig medvetet långt under vad som är rimligt att ta betalt för jobbet i fråga så kanske sannolikheten är större att man får jobbet, om kunden stirrar sig blind på prislappen och inte väljer efter vem de tror är bäst lämpad för jobbet. Sånt är ICKE populärt bland kollegor/konkurrenter.

I längden gör man sig själv en björntjänst också, för vad händer nästa gång du blir anlitad av samma uppdragsgivare? Ska du då helt plötsligt ta dubbelt så mycket betalt som förra gången? Nej, uppdragsgivaren förväntar sig naturligtvis samma billiga kostnad som sist.

Detta är svårt i början innan man har etablerat sig som fotograf och ”vet sitt värde”. Faktum är att det är bland det svåraste som finns, att värdera sig själv och våga ta betalt. Jag har inget bra tips för detta egentligen, för alla fotografkollegor jag känner har gått igenom samma sak. Det är svårt att veta hur mycket man vågar ta betalt innan man är helt säker på vad man kan leverera och vad kunder är villiga att betala. Ibland tar man för lite och ibland tar man för mycket. Jag har varit med om båda företeelserna. Ibland har jag förlorat pga att jag varit för dyr medan någon annan samtidigt har ”horat” sig till jobbet. En annan gång utbrast en kund spontant på telefon ”OJ! Det var billigt! Är du säker på att det räcker?!”.

Beroende på hur stort företag du ska göra ett jobb åt, krasst sagt hur mycket pengar de har, så kan man ta olika mycket betalt. Man kan också ta mer betalt i större städer än på mindre orter. Jag skriver inte ut några riktlinjer i kronor för vad man bör ta betalt, för det varierar så pass mycket. Ett tips för att få en fingervisning om hur en fotografs prisbild för olika sorters uppdrag kan se ut är att kolla på prisguiden som Svenska Fotografers Förbund ger ut varje år, ”Vad kostar en bild?” eller prisrekommendationerna från Bildleverantöreranas förbund, blf.se.

9. Jobba som fotograf inom den genre du helst vill fota

Det går inte att vara bäst på allt inom foto. Med tiden märker man vad man tycker är roligast, och det är det man blir bäst på. Personligen har jag riktat in mig på företags- och reklamjobb. Fotojobb direkt mot privatpersoner innebär enligt mig lite problem man slipper när man jobbar med företagskunder. Hitta din nisch och koncentrera dig på att bli bra inom just det området! Om man fotar det man allra helst vill fota, och blir duktig på det, så kommer man till slut även att tjäna pengar på det.

Personligen är jag t ex ingen bröllopsfotograf. Jag tror jag har fotograferat fyra eller fem bröllop någonsin. Det händer att jag får förfrågningar om det, men jag väljer att avböja sådana jobb och låta de som är bättre på det göra det.

10. Ha tålamod

Det går inte alltid bra, och man kanske inte presterar på topp alla gånger, men så länge man inte tappar intresset och fortsätter att utvecklas så går det framåt hela tiden. Det tar tid, många år, att kunna köpa på sig den utrustning man behöver och lära sig att hantera den. Det tar tid att bli en duktig fotograf som kunder är villiga att betala för att göra fotojobb.

 

8 Comments on “Jobba som fotograf – 10 tips”

    1. Hej Kajsa! Det är jättesvårt att säga en exakt siffra eftersom man inte har en fast månadslön som egenföretagare. En fotografering kan vara ett jätteenkelt jobb som tar en kvart att göra eller hålla på i flera dagar om det är ett större jobb. Ett enda jobb kan ge 1000 kr, 10 000 kr, 50 000 kr eller ännu mer. Det beror även på hur dyr man är, hur mycket kunder man har osv. Så jag har tyvärr inget bra svar. När jag började fota för ca 16 år sen så tog jag en väldigt låg timkostnad på några hundralappar. Sen får man jobba sig uppåt ju duktigare man blir och ju större kunder man får. Rekommenderad timkostnad för yrkesfotografer från Svenska Fotografers Förbund ligger för 2016 på drygt 1500 kr+moms per timme tror jag.

  1. Hej!
    Vilken kamera ska man köpa som friluftsfotograf idag har jag en NIKON Coolpix P900 tycker du den är bra?
    Sedan en fråga till måste man ha dessa vita paraplyer vid fotografering i studio eller hemma?

    Tack för svar.

    1. Hej! Jag använder Canon så jag är inte så bekant med just Nikon. Men en systemkamera med ett bra zoomobjektiv, t ex 70-200mm, är nog att föredra. Vita paraplyer är inget måste, men det är ett smidigt sätt att få ett mjukt och bra ljus.

      Mvh Markus

  2. Hej!
    Hur fick du ditt första jobb som vimmelfotograf på nattklubbar, hur söker man?

    Tack!

    1. Hej Matilda! När jag fotade vimmel så fanns det en del olika vimmel-/partycommunities som var aktiva i en rad städer i Sverige. De sökte nya vimmelfotografer rätt ofta, kolla om det finns något sånt i din stad. I andra fall så fotade jag direkt åt krogen/klubben och publicerade bilderna på deras hemsidor. Kolla med krogens/klubbens ägare.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *