Mellanformat är inte helt problemfritt

Markus PetterssonFoto8 Comments

I mars i år så gjorde jag min största investering nånsin när jag valde att gå över till mellanformat och fota med Hasselblad. Jag har inte konverterat helt och hållet utan valet av kamera beror på vilken typ av fotografering man ska göra. Man fotar t ex inte actionsport och jobb där det ska gå snabbt med en mellanformatskamera. Den är mer till för reklam, porträtt och situationer där man har total kontroll över ljusförhållandena och har gott om tid för att komponera sin bild.

Dock vill jag berätta för andra som är i samma sits och funderar på att gå över till mellanformat om en del ”issues” som finns med dessa kameror (Hasselblad, PhaseOne, Mamaiya etc.) som man inte upplever med småbildsformat, ”vanliga systemkameror” (Canon, Nikon, Sony etc). Det är ett annat sätt att fotografera, helt och hållet. När man som jag aldrig ens hade hållit i en mellanformatskamera tidigare så är det en helt ny värld, och det är saker som uppstår som man inte är förberedd på.

Hasselblad hade jag naturligtvis hört talas om en hel del innan. Varumärket marknadsförs som ”the world’s finest cameras” och bildkvaliten, detaljreikedomen och upplösningen är helt enormt bra, det bästa som går att uppbringa helt enkelt. Men det är en hel del saker runtomkring som inte är helt problemfritt. Här är en länk till en bild i full storlek som jag har tagit i studion, om någon vill kika på upplösningen och bildkvaliten:

https://www.markusp.se/download/fotograf-markus-p-hasselblad-h5d-40-fullsize.jpg

Mycket brus på höga ISO-tal

Man fotar på ISO100, punkt slut. Min kamera, Hasselblad H5D-40, har en CCD-sensor. Det gör att den inte hanterar höga ISO-tal särskilt bra alls. Allt över ISO400 har för mycket brus så det är ingen idé att ens fundera på att fota på annat än ISO100.

De dyrare modellerna i Hasselblads utbud, H5D-50 och H5D-60 har en CMOS-sensor. Dessa sensorer klarar av höga ISO-tal utan att bli lika brusiga, så där går det bättre. Dock är dessa kameror avsevärt dyrare. De olika H5D-50-kamerorna kostar runt 200 000 kr plus moms och H5D-60 kostar 290 000 kr plus moms. PhaseOne är i samma prisklass och har kit som är ännu dyrare, uppåt 300 000 kr plus moms. Så det handlar om väldigt, väldigt mycket pengar.

Min modell, H5D-40, är instegsmodellen och kostar i dagsläget 130 000 kr plus moms. Jag hade turen att få köpa den för ett väl rabatterat kampanjpris, så det var bara att passa på.

Felmeddelanden och buggar

Mellanformatskameror är lite ”buggiga”. Så är det bara. Jag har varit i kontakt med flera fotografer, både svenska och amerikanska, som instämmer i kören. På både Hasselblad och PhaseOne så uppstår det felmeddelanden och dålig kontakt mellan kamerans olika delar. På min kan det ibland komma felmeddelanden som ”reattach lens”, ”reattach viewfinder” eller ”restart camera”. Det är dock inte ofta, kanske 1-2 gånger på 4-500 bilder man tar. Det är de facto ett känt problem med mellanformat.

Lösningen? Man får behandla en mellanformatskamera som en gammal PC med några år på nacken. Ibland ”hänger sig” en gammal dator och då får man starta om den så är problemet löst. Att döma av infon från de fotografer jag har varit i kontakt med, ett tiotal, så är detta något man får leva med och lära sig hantera när man fotar med mellanformat.

En annan bugg som har uppstått ett par gånger, som jag även har hört från en annan Hasselbladsanvändare, är att kameran har dålig kontakt med objektivet ibland. Mina objektiv har nyligen blivit servade och genomgångna hos Hasselblads verkstad och de hittade inga fel på dem. Ändå händer det att man t ex inte kan ställa bländarvärdet till f2.2 trots att det är ett f2.2-objektiv. Bländaren går ibland bara att ställa till f3.5. Då får man ta bort batteri och objektiv samt starta om kameran så är det löst.

Jag har även fått rekommenderat från mig från återförsäljaren och andra fotografer att man inte bör blanda minneskort från olika kameror utan man håller sig till sitt ”Hasselbladsminneskort”. Värt att nämna också är att Hasselblad endast tar minneskort av typen Compact Flash typ I.

Centerfolding, delad vitbalans i bilderna

Ett problem som är välkänt på kameror med så pass stor sensor som en mellanformatskamera är att bilden kan bli uppdelad i olika vitbalanser. Detta fenomen kalls för ”centerfolding” och beror på att sensorn är ”stitchad”, ihopsatt av olika delar. När man tar en bild och informationen processas till minneskortet så sker detta separat från de olika halvorna av sensorn. Om dessa olika halvor inte har EXAKT samma kalibrering så kan vitbalansen skilja mellan höger och vänster bildhalva. Det är dock bara synligt på höga ISO-tal, t ex ISO 1600, och på underexponerade bilder, och eftersom man inte bör fota på så högt ISO-tal pga bruset så är det väl i och för sig ingen big deal. Men problemet finns där och det kan vara bra att känna till. Jag kände inte till det och blev väldigt besviken när jag upptäckte det vid fotande på ISO 1600.

Sensorn i min Hasselblad tillverkas av Kodak och kommer levererad med en unik kalibrering direkt från fabrik. Jag hade min kamera inlämnad på service pga detta problem, bland annat. Jag fick en helt ny, och tyvärr finns fenomenet även på den nya kameran. Men det är enligt Hasselblad inom toleransgränserna så det är något jag får leva med. På ISO 100 syns det inte över huvud taget.

Centerfolding på en bild tagen med Hasselblad H5D-40 på ISO1600 och uppljusad ca ett bländarsteg

Kortare skärpedjup

En mellanformatssensor, som är större än en småbildsformatsensor, ger ett kortare skärpedjup. Bländare 8 som man normalt sett ser som ett helt okej skärpedjup på en småbildskamera är ett ganska kort skärpedjup på en mellanformatskamera. Man bör gå upp till f11-f16 för motsvarande skärpedjup. Detta innebär att man behöver mer ljus för att få ett stort skärpedjup, dvs starkare blixtar om man fotar i studio.

Det kan ju naturligtvis också vara väldigt läckert att kunna fota på ett så kort skärpedjup. Det ställer dock högre krav på fotografen. Man måste vara noggrann med att skärpan sitter där den ska och att man inte får skakoskärpa.

En mellanformatskamera är TUNG!

Det är stativ som gäller när man fotar med mellanformat, det bör man utgå ifrån. Mitt 50-110-objektiv väger 1,7 kg så när det sitter på kameran är det ungefär 2,5 kg att hålla i. Eftersom objektiven inte heller har någon bildstabilisator som är ganska vanligt på finare objektiv till småbildsformat så blir det svårt att hålla kameran helt stilla. Således är stativ ett måste om man vill vara säker på att skärpan ska sitta.

En enda fokuspunkt

När man som jag har fotat med Canon tidigare så är man van att kunna flytta fokuspunkten och välja bland 64 olika sådana. På en Hasselbladskamera finns det EN fokuspunkt! Det finns dock en väldigt finurlig funktion på H5D-40 som heter True Focus. Det blir väldigt tekniskt att förklara det här, men det går ut på att kameran tar hänsyn till att man sätter skärpan på en punkt (t ex ögonen vid ett halvkroppsporträtt) och sedan komponerar om bilden i sökaren innan man exponerar. Funktionen gör att skärpan bibehålls i ögonen och inte hamnar fel. Jag har testat, det funkar! 🙂

Fördelar med mellanformat

Varför fotar man då med mellanformat, kan man undra? Svaret är bildkvaliten. Man får helt enkelt den bästa bildkvaliten som går att uppbringa. I världen! Det är lite mer omständligt att fota med mellanformat, det krävs mer av fotografen så att säga. Men när allting stämmer så blir bilderna fenomenalt bra. Det är främst upplösningen i kombination med detaljrikedomen i bilderna som man inte får på småbildsformat, dvs kameror med en mindre sensor.

Per automatisk så blir man mer noggrann i sitt fotograferande. Man har inte hundratals bilder från en fotografering utan snarare 40-50. Det blir mer planerade och genomtänkta bilder innan man trycker av helt enkelt.

En annan fördel med mellanformat är centralslutare. Kamerahusen som har småbildsformatsensor har ridåslutare. En centralslutare möjliggör blixtsynk med kortare slutartider än ridåslutare. Man kan t ex blixtsynka med en slutartid på 1/800 sekund. Detta kommer väl till pass om man vill fånga/frysa ett snabbt händelseförlopp och vara säker på att få knivskarpa bilder, t ex när vatten plaskar eller andra rörelser och händelseförlopp som man vill frysa för att få läckra produktbilder.

En mellanformatskamera inger lite mer ”pondus” i min mening. Alla som vet så pass mycket om fotografering förstår att mellanformat är ”ett steg upp” från småbildsformat, vanliga systemkameror. Det påvisar att man är seriös och satsande i sin yrkesroll som fotograf. En Hasselblad köper man liksom inte för att hobbyfotografera på släktkalaset.

Sammanfattning

Så sammanfattningsvis kan jag säga att det inte bara är guld och gröna skogar med mellanformat, som var en slags vision jag har innan jag köpte Hasselblad. Arbetssättet är långt ifrån perfekt. Det finns en hel del kompromisser man måste göra jämfört med hur man normalt sett arbetar med kameror i småbildsformat.

Vid retusch är det dock guld och gröna skogar! Att retuschera bilderna på en skärm med högt ppi, t ex iMac 5K retina, är HELT oslagbart! Du kan gå så nära skärmen med ditt öga att du inte längre kan fokusera, och ser fortfarande ingen ”pixlighet”. Det är helt fenomenalt och utan tvekan det bästa jag har sett.

Syftet med detta blogginlägg är att belysa både positiva och negativa aspekter med mellanformat i form av empiriska fakta. Mina erfarenheter när man läser artiklar och inlägg om t ex Hasselblad i sociala medier, bloggar osv så är det odelat positiva saker. Det är hellelujarop så det står härliga till. Varumärket och kamerorna hyllas till skyarna, alla som kommenterar avgudar hela konceptet och det blir nästan lite religionsvarning över det hela. Det är inte hela bilden! Jag tror att många inte är helt vetande om vad det innebär att jobba med en mellanformatskamera utan det är mest ha-begäret som talar.

I min sits som fotograf så känns det som att man har nytta av båda systemen beroende på vad man ska fota. Så jag rekommenderar att inte sälja av hela sin småbildsformatutrustning och sedan köpa mellanformat för hela slanten innan man vet vad man ger sig in på. Jag vill t ex har möjligheten att kunna fota snabba bilar på en racingbana eller ha med mig en kamera som är hyfsat smidig att gå omkring att fota med handhållen utan stativ. Samtidigt är det väldigt kul att veta att man kan leverera en bildkvalitet i studio som är top of the line.

Ett råd är att läsa på så mycket det bara går innan köp. Läs och skriv i forum på t ex photo.net, fotosidan.se och hasselbladdigitalforum.com om det är Hasselblad som är aktuellt. Där finns det många som har stor erfarenhet av mellanformat och man får oftast väldigt bra svar på sina frågor.

8 Comments on “Mellanformat är inte helt problemfritt”

  1. Hej,

    Jag kör en gammal Hasselblad, 500C. Det är mellanformat, fast naturligtvis på film. Mina negativ (eller positiv) är 6 x 6 cm. Fantastisk kvalité tack vare fantastisk optik.
    Jag upplever bladaren som den mest robusta, driftssäkra och tåliga av alla mina kameror. Regn, snö, damm och kyla. Den går alltid. Fast det är ju klart, i 500C finns ingenting elektriskt alls.
    Tråkigt att höra att digitaliseringen inte riktigt har fungerat. Det tog ett tag för Leica att hänga med, kanske kommer samma sak att hända med Hbl? Det kan inte vara kul att bygga ett modulärt system så att alla delar ska fungera med alla andra.
    Det är dyrt att ligga på topp. Det blir många rullar film för mellanskillnaden mellan 500C och H5D-40. 🙂
    Tack för varningarna, och för en bra recension!

  2. Hej Olov!

    Jag har fotat med film och mellanformat ett par säsonger när jag jobbade som skolfotograf. Det är den enda erfarenheten jag har av det, annars är det digitalt som gäller. Som du säger så är det nog inte helt enkelt att göra en digital mellanformatskamera helt utan problem. Om man jämför hur lång tid man har utvecklat kameror med film jämfört med digitala kameror så är det ju en väsentlig skillnad.

    Utvecklingen går ju självklart framåt och jag hoppas att vi kan se digitala mellanformatskameror framöver som har mindre buggar. Jag vill dock inte se min recension som en ”varning”, utan bara ren information om saker som förekommer på digitalt mellanformat. Jag kommer att fortsätta fota med Hasselblad och med tiden så lär man sig ju ett arbetssätt som fungerar.

    1. Nej jag kände inte heller till dessa problem innan mitt köp. Därför delar jag med mig av mina erfarenheter för jag tycker att man som konsument bör bli upplyst om sådant innan ett köp när det handlar om de pengar som det gör. Utifrån vad ”folk” säger så verkar Pentax 645Z som ett väldigt bra och framför allt prisvärt alternativ. Det tänker jag dock inte uttala mig om eftersom jag inte har testat den själv.

  3. Jag till stor del bekräfta att det är en stor kulturskillnad att gå över till mellanformat; det är inte alls som att fotografera med en modern småbildskamera men ändå ganska lika en gammal Pentax från 60-talet. Jag fotograferade med Hasselblad och Fuji och Mamiya 6, till och från, under 1960-talet och framåt. 2012 köpte jag en Mamiya med digitalt bakstycke från Phase One och det blev på ett sätt ett äventyr. Mellanformat är tungt att bära på och inte minst stativet – som alltid är ett måste – är en börda. Det är svårt att hålla kameran still och fri från vibrationer från spegel och slutare. Det är svårt att ställa skärpan rätt. Ock det gäller ett välja rätt stativ. Men om kameran är still och skärpan är på rätt plats så blir resultatet helt fantastiskt. Jag har sålt min Canon med objektiv eftersom den för det mesta blev liggande kvar hemma. De gånger jag använde den så blev jag bara besviken på att bilderna inte blev skarpa och vallörika.

    1. Ja som du skriver, det är en helt annan kultur. Jag instämmer helt i att stativ-biten är lite hämmande om man som mig är van att fota ganska mycket på frihand. Det är helt enkelt ”mer jobb” med att fota med mellanformatet, men belöningen är bildkvaliten. När man har provat mellanformat och går tillbaka och fotar med småbildsformat så har man hela tiden i bakhuvudet att det skulle bli så grymt mycket bättre bildkvalitet om jag tog dessa bilder med min Hasselblad… 🙂

  4. Hej!
    Intressant att höra. Jag fotograferade mina första 20 år med mellanformat och har saknat det enormt.
    Dock tycker jag att priserna alltid varit för höga för att hitta en som verkar motsvarar de gamla ”film-mellanformat” kamerorna.
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Precis som du säger har jag bara läst att de är fantastiska trots att jag varit lite fundersam.
    Hälsningar Marie

    1. Hej! Ja det är faktiskt orimligt höga priser på Hasselblad, PhaseOne osv kan jag tycka. Visst, det är världens bästa bildkvalitet, men det är långt från felfritt att jobba med. Det jag skriver om är som sagt mina egna erfarenheter och aspekter som jag tror att en potentiell köpare skulle vilja veta. Jag fick en massa mindre roliga överraskningar som hade kunnat undvikits om man hade haft den informationen innan. Men eftersom det finns mindre antal fotografer världen över som fotar mellanformat så finns det således inte lika mycket information att tillgå som det finns om Nikon- och Canonkameror.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.