Redaktionell fotografering åt Hyundai kundtidning

Markus PetterssonFotoSkriv en kommentar

Fotograf Markus P i Örebro, Hyundai, Content Innovation

Efter förfrågan från contentbyrån Content Innovation gjorde jag nyligen en redaktionell fotografering för bilmärket Hyundai. Detta var ett jobb med ganska tight deadline, som vanligt i det här yrket och särskilt vid reportagefoto som detta. Syftet med denna bild var att hjälpa till att rikta sig mot en något yngre målgrupp än vad bilmärket tidigare har haft.

Ljussättning med blixtar utomhus

Modellen/Hyundaianvändaren som skulle medverka på bild arbetade på Wani El i Örebro, så vi möttes upp utanför deras kontor. Jag hade inte varit på platsen och rekat innan eftersom det inte riktigt gavs tid till det den här gången, så jag var förberedd på att behöva improvisera en del.

Det var utomhus som gällde, så man fick hoppas på tur med vädret, vilket vi hade också. Det var inte direkt solsken och inte heller helt mulet utan soldis. Det innebär att det inte blir jättehårda slagskuggor som vid direkt solsken, och inte heller lika ”mörkt” som när det är helt mulet. Molnen fungerade som en gigantisk diffusor framför solen och gav ett bländarvärde på f11 vid 1/200. MYCKET bra ljusförhållanden. Det var stående format som var beställt då bilden skulle användas som helsida/omslag i en tidning. Jag fotade med en Canon 5D mk III och ett 16-35mm f2.8 II.

För att fräscha upp en utomhusbild så kan man om man har möjlighet använda en eller ett par blixtar som upplättning. Jag satte två stycken Canon 580 EXII på varsitt stativ, inställda på full styrka. Med lite flyttande fram och tillbaka och ett par testbilder så hittar man ganska snabbt en lagom upplättning. Man exponerar då utifrån det befintliga ljuset och ”tillsätter” blixtarna efter det, så man får en bra och korrekt exponerad bild men med en liten extra upplättningstouch av blixtljuset.

Själva plåtningen var ganska snabbt avklarad, ca 10 minuter, då det var kort deadline och bilderna skulle levereras omgående. Därför fanns det inte riktigt tid till någon retusch heller.

Dock så la jag lite extra retusch i efterhand på bilden jag tyckte blev bäst och mailade uppdragsgivaren som förslag. De gillade den och ville använda den i tidningen. Spontana reaktionen blev: ”Ja! Snyggt!
Precis vad jag vill ha! :)”.

Det kan jag rekommendera till er fotografer som läser detta, att sälja in lite ”extratjänster” som retusch, om man har tiden att lägga på det. Man levererar enligt avtalad beställning från uppdragsgivaren, plus att man gör lite förslag på hur man ytterligare kan förfina och förbättra bilderna. Det KAN resultera i att man lägger ner den tiden utan att få betalt, ifall de inte gillar resultatet, men det kan även innebära att man kan ta en liten extraslant för det, som i det här fallet. Reklambyråer har oftast väldigt mycket att göra med korta deadlines, så även om beställningen från början inte innefattar retusch av bilderna som ska levereras så kan det vara tacksamt för dem om man som fotograf levererar det också då de kanske inte har tid själva. Det blir enklare att betala en extra slant för det istället.

Fotograf Markus P i Örebro, Hyundai, Content Innovation

Så här blev bilden direkt från kameran.

Fotograf Markus P i Örebro, Hyundai, Content Innovation

Så här blev bilden efter retusch där jag städade upp lite smådetaljer, rätade upp linjer i bilden, jobbade en del med dodge & burn samt bytte ut himlen/molnen. En lite mer ”reklamig” variant av samma bild helt enkelt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *