Reklamkampanj för Friskis & Svettis

Markus PetterssonFoto, LjussättningSkriv en kommentar

Friskis & Svettis Örebro reklamkampanj. Foto: Fotograf Markus P

Drygt en månad innan årsskiftet fick jag en förfrågan från Friskis & Svettis i Örebro att fotografera bilder till deras kommande reklamkampanj. Gymmens högsäsong är ju alltid precis efter årsskiftet när alla nyårslöften ska infrias, så därför passar de på att köra reklamkampanjer just då.

Grundidén till kampanjen fanns redan, men vi utvecklade det hela lite mer tillsammans på ett par möten och mailkontakt tills vi hade ett färdigt koncept. Friskis kallade den ”Vi vet hur”-kampanjen. Idén gick ut på att ha fem olika nyckelord, som på ett eller annat sätt är en positiv effekt av träning och bra hälsa, som dessutom kan backas upp av vetenskapliga bevis. Till varje nyckelord tog vi fram ett bildkoncept som passade ihop med ordet, men med en något annorlunda touch än att använda rena träningsbilder. Det handlade mer om situationer från vardagen. Varje bild fick en kort slogan som följde samma mönster, t ex ”Uthållig – vi vet hur. Välkommen in!”.

Bildmaterialet skulle användas på bussreklam, rollups, affischer och webb. Eftersom dessa format är ganska varierande i höjd och bredd så fick vi ha i åtanke att vid varje fototillfälle se till att ta bilder som passade till alla format. Nedan presenterar jag varje nyckelord och hur vi tog fram varje bild utefter konceptet som vi hade jobbat fram.

Uthållig

Vi hade en DJ på plats med discoljus och rökmaskin. Dock var ljuset han hade med inte idealt för att blanda med blixtljus. Discoljuset rörde sig i takt till musiken och det funkade inte att ställa det ”fast”. Dessutom försvann det ljuset en aning när jag blandade det med blixtljuset och hade ganska kort slutartid. Tyvärr var detta detaljer som ingen av oss riktigt förutspådde innan. Vi hade snarare behövt väldigt starka fasta lampor för detta. Men det funkade bra till slut ändå!

Ljussättning för Uthållig-bilden

Konceptet för den här bilden var att visa ett gäng kvinnor i åldern 40-50 år som dansar och håller igång på en nattklubb. Modellerna i bilden är Friskis egna funktionärer som leder lite olika träningspass.

Vi funderade först på om vi skulle ta den här bilden i en riktig nattklubbsmiljö men det skulle mest komplicera det hela ifall det var andra gäster på plats osv. Istället byggde vi upp en nattklubbsmiljö i en yoga-sal på en av Friskis anläggningar i stan.

Friskis & Svettis reklamkampanj, ljussättningsdiagram för Uthållig-bilden

Ljusdiagram för Uthållig-bilden.

Jag använde fem Speedlites till den här ljussättningen, med lite olika tillbehör/ljusformare. Blixt nr 1 hade jag ett litet raster på och slog genom ett halvtransparent paraply. Utan rastret märkte jag att ljuset spreds på tok för mycket, så därför var jag tvungen att avgränsa det mer till att bara träffa modellerna och inte väggen i bakgrunden. Fick även flytta blixten så att ljuset träffade mer från sidan (camera left) av samma anledning, att inte belysa väggen i bakgrunden.

Blixt 2 och 3 hade jag färgade filter på, ett orange och ett blått, för att försöka återskapa lite färgat discoljus. Blixt 4 och 5 var ”nakna” och riktade rakt mot kameran för att simulera någon slags strålkastarkänsla och ge naturliga ”flares”.

För att visa vilken skillnad varje del i den här ljussättningen gör kan man kolla på bilderna nedan. I den övre bilden utlöser alla fem blixtarna. I den nedre bilden var jag lite för snabb med att ta bilden, så blixt 1, 2 och 3 hann inte ladda upp sig. Därför är det bara ljus från blixt 4 och 5 i den bilden. Jag har ritat ut vilket ljus som kommer från vilken blixt. I just dessa två bilder så testade jag med 1/50 slutartid också, något längre än 1/160 som jag fotade de flesta andra på, för att släppa in mer av discoljuset. Det blev dock en väldigt chansning eftersom dessa lampor rörde sig konstant i takt med musiken. Man skulle då ha tur att ta bilden exakt när dessa lampor lös rakt mot kameran för att kunna få någon snygg flare och motljuseffekt.

Friskis & Svettis reklamkampanj, ljussättning för Uthållig-bilden

Här utlöste alla fem blixtarna.

Friskis & Svettis reklamkampanj, Uthållig

Här gick bara blixt 4 och 5 av.

Fokusering och kamerainställningar

Miljön vi fotade i var ganska mörk, eller väldigt mörk rättare sagt. Detta gjorde att det blev i princip omöjligt att fokusera om med kamerans autofokus mellan varje bild. Därför löste jag det genom att sätta fokus på ett bestämt avstånd från kameran som jag märkte ut med tejp på golvet. Sen instruerade jag modellerna längst fram i bilden att det var på den linjen de behövde hålla sig när de dansade. Med objektivet skiftat till manuell fokus var det sen bara att smacka på så mycket bilder som gick. Funkade väldigt bra faktiskt!

Jag fotade på mellan 1/160 och 1/50 sek slutartid, testade lite olika. Höll bländaren på f5, kameran på stativ med ett 70-200 f2.8 L IS USM II på ca 100mm brännvidd. Detta räckte bra för att frysa rörelserna när modellerna dansade. Brinntiden på Speedlites är ju så pass kort att det blev skarpa och frysta ögonblicksbilder. Det viktiga i den här setupen var ju dock att modellerna befann sig på linjen där jag hade satt fokuspunkten.

Så här såg det ut när plåtningen var i full gång:

Friskis & Svettis reklamkampanj, fotografering av Uthållig-bilden

Rökmaskin

Vi tyckte vi fick till ungefär det vi siktade på, vilket kändes bra. Men så la vi till rök i bilderna från rökmaskinen som DJ-killen hade med sig, och detta höjde bilderna ytterligare ett snäpp för att skapa nattklubbskänslan. Dom ”keepers” vi fick från den här fotograferingen var helt klart bilderna med rök, där röken hade spritt sig och lagt sig i en dimma med lagom ljusgenomsläpp. För mycket rök var inte riktigt bra, och inte heller för lite, så det där fick vi tajma lite grann.

Färdiga bilder

I retuschen har jag tagit bort vissa detaljer som t ex stativen till blixtarna i bakgrunden på ett par bilder, flares på fel ställen som störde lite samt fyllt på med lite mer färg här och där för att täcka över sånt vi inte ville ha med i bilden.

Friskis & Svettis reklamkampanj: Uthållig - vi vet hurFriskis & Svettis reklamkampanj: Uthållig - vi vet hurFriskis & Svettis reklamkampanj: Uthållig - vi vet hur

Avspänd

Bilden som skulle användas för nyckelordet ”avspänd” skulle visa en pappa med tre små barn som bakar i köket. Trots all kaos så skulle pappan ändå vara glad och avspänd, det var konceptet 🙂

Ljussättning för Avspänd-bilden

Modellerna i den här bilden var ytterligare än funktionär/ledare hos Friskis som också hade med sig sina tre barn. Vi hade förberett köket med ingredienser och rekvisita i form av allt som krävs för att baka chokladbollar. Tanken med bilden var ju just att det skulle vara stökigt och kladdigt och rörigt men att det samtidigt skulle framgå att de hade väldigt roligt tillsammans.

Jag ljussatte med två Speedlites. En står i köket precis utanför bilden (camera right) och den andra står i rummet till höger längst bak i bild. Anledningen till att jag även belyser rummet intill är att utan den blixten så blir det totalmörkt där. Blixten som belyser modellerna är riktad rakt upp i taket med den inbyggda lilla plastreflektorn uppfälld och riktad mot dem. Detta gör att blixtljuset studsar i taket och ger ett stort, jämnt ljus samtidigt som modellerna får upplättning framifrån av den inbyggda reflektorn. Blixten i rummet intill var också riktad rakt upp i taket för en jämn belysning.

Blixtarna körde jag på ca 1/4 styrka då jag inte behövde så starkt ljus på f2.8 som jag fotade på. Ju lägre styrka man ställer in Speedlites på, desto kortare blir blixtarnas brinntid och uppladdningstid, vilket var precis vad jag ville åt för dom här bilderna. Kort brinntid fryser snabba rörelser.

Även i den här bilden använde jag mitt Canon 70-200 f2.8 L IS USM II och ett 5D MkIV-hus. 70-200-gluggen är för övrigt det bästa objektiv jag äger, ett måste för alla som vill fota professionellt! Får man dåliga bilder med det objektivet är det ens eget fel, inte utrustningens. Det fallerar i princip aldrig, rekommenderas starkt!

Färdiga bilder

Detta funkade oväntat bra! Barnen hade jätteroligt då de fick stöka, kladda och slänga mjöl på pappa så mycket de ville. Nyckeln till att lyckas få till dessa bilder var att passa på och fånga ögonblicken, så det var bara att maxa på så mycket bilder som gick. Från första bilden till sista gick det inte mer än 10 minuter, för barn i åldern 2-5 år har inte jättestort tålamodsspann. Men det räckte för att få många bra bilder att välja mellan. Här är några av dem.

Friskis & Svettis reklamkampanj: Avspänd - vi vet hurFriskis & Svettis reklamkampanj: Avspänd - vi vet hurFriskis & Svettis reklamkampanj: Avspänd - vi vet hurFriskis & Svettis reklamkampanj: Avspänd - vi vet hur

Snygg

Idén till bilden ”snygg” var att det skulle vara en äldre man som är uppklädd för att gå på finmiddag eller liknande och beundrar sig själv i spegeln. Till skillnad från ”avspänd”-bilden så kunde jag här i lugn och ro justera ljussättning och detaljer som jag ville ha det utan tidspress.

Ljussättning för Snygg-bilden

Speedlites även här! En är placerad camera left, riktad snett upp i taket med den inbyggda reflektorn uppfälld och riktad mot modellen. Den andra är placerad camera right/behind och riktad upp i taket för att ge ett jämnt ljus i rummet som syns i spegeln. En ganska okomplicerad bild egentligen, men det var tack vare att vi hade konceptet helt klart för oss och visste redan innan hur vi ville placera slogan och logga i bilden.

Den här bilden tog jag med ett Canon EF 16-35 f2.8 L III på 35mm brännvidd. Vidvinkeln behövdes för att få med det jag behövde få med i bilden och inte kunde backa så mycket i rummet vi befann oss i.

Friskis & Svettis reklamkampanj: Snygg - vi vet hur

Pigg

Till det här bildkonceptet gjorde vi en del detaljplanering innan. Tanken var att visa fyra studenter som pluggar i ett grupparbete på biblioteket, varav tre är dödströtta och en är superpigg.

Vi tog bilden i bilbioteket på en gymnasieskola dit vi fick tillgång efter stängning. Min tanke var att försöka skapa en känsa av sen kväll-plugg. Därför fick blixtljuset vara dominerande och så släppte jag in så pass mycket befintligt ljus i bilden bara så att man skulle se att det var en biblioteksmiljö.

Ljussättning för Pigg-bilden

Det är tre ljuskällor i den här bilden. En Speedlite med en deep umbrella softbox och raster (mycket viktigt!) på bomstativ riktad rakt ner ovanifrån, det befintliga ljuset från bibliotekets lampor i taket och till sist en LED-panel som är placerad i/på laptopen i bilden som den pigga personen sitter vid. Rastret på softboxen avgränsar ljuset till att inte träffa böckerna bakom utan endast lysa upp bordet där studenterna sitter.

Tanken med LED-panelen var att belysa och ge fokus åt den pigga personen. Vi fick dra på styrkan ganska ordentligt för att det skulle ha någon effekt. Ljuset från laptopens skärm hade inte räckt till för att ge det extra ljus som behövdes. Bilden är fotad på f2.8, ISO100 och 1/125 slutartid. Jag använde ett fast Canon 50mm f1.4 med kameran på stativ.

Friskis & Svettis reklamkampanj, ljussättning för Pigg-bilden

Retusch för Pigg-bilden

Något som jag hade räknat med redan innan var att behöva göra en del maskning i den här bilden. Ljuset i bilden som kommer från bibliotekets belysning har en helt annan vitbalans än blixt- och LED-ljuset. Därför gjorde jag två RAW-framkallningar med olika vitbalans. En anpassad till blixt-/LED-ljuset och en till det befintliga ljuset från lamporna i taket. Sen maskade jag fram de delar som skulle synas från varje RAW-framkallning så att det blev en någorlunda jämn vitbalans i hela bilden.

Andra grejer jag gjorde i retuschen var att ta bort stativets ben som syntes, ta bort loggan på datorn, ljusa upp lite här och där m.m. Ljuset från LED-panelen som kommer rakt upp i ansiktet underifrån på den pigga personen ger ganska osmickrande skuggor under ögonen, vilket jag också fixade till i retuschen.

Nedan visar jag hur bilden såg ut direkt från kameran och även den färdigretuscherade bilden.

Friskis & Svettis reklamkampanj, Pigg-bilden oretuscheradFriskis & Svettis reklamkampanj, Pigg-bilden retuscherad

Smart

Konceptet för bilden ”smart” var en tjej som jobbar i kemi-/labmiljö. Den här bilden tog vi i en kemisal på samma skola som pigg-bilden.

Ljussättning för Smart-bilden

Eftersom Speedlites var min go-to-ljussättning för den här kampanjen så blev det samma sak här. Två stycken, inga konstigheter. En camera left i bakgrunden, riktad rakt upp i taket. Den andra camera right med den inbyggda reflektorn uppfälld för att ge lite upplättning i modellens ansikte.

Friskis & Svettis reklamkampanj, ljussättning för Smart-bilden

Den här bilden är fotad med Canon 5D MkIV och 70-200 f2.8 L IS USM II på 125-160mm brännvidd och f2.8. Jag hade stativ först men skippade det efter ett tag då det blev mycket enklare att få till rätt kameravinkel när jag kunde röra mig fritt. Med stabilisteringen som IS på detta objektiv ger och noggrant val av fokuspunkt vid fokuseringen så var det inga problem. Det kan annars vara en grej man missar ibland när fotar på f2.8 eller större bländaröppning, dvs att man fokuserar, omkomponerar bilden och sen trycker av. Har hänt mig när jag slarvat vid x antal tillfällen, och då KAN skärpan hamna några millimeter fel vilket är väldigt störande!

De här bilderna var det inte så överdrivet mycket efterarbete med. Justering av vitbalans och kontrast samt ta bort lite hårstrån som var i vägen och lite annat småfix.

Friskis & Svettis reklamkampanj: Smart - vi vet hurFriskis & Svettis reklamkampanj: Smart - vi vet hur

Slutresultatet

Friskis & Svettis reklamkampanj: Uthållig - vi vet hurFriskis & Svettis reklamkampanj: Pigg - vi vet hurFriskis & Svettis reklamkampanj: Snygg - vi vet hurFriskis & Svettis reklamkampanj: Smart - vi vet hur

Summa summarum så funkar Speedlites väldigt, väldigt bra om man vet hur man ska hantera dom. Jag använde upp till fem stycken i bilderna för den här kampanjen, och jag tycker det är ett väldigt flexibelt och smidigt sätt att ljussätta för man slipper alla sladdar och dom är väldigt små och smidiga men ger helt okej power. Det krävs ju dock att man har några Speedlites på lager, och även en uppsättning transceivers. Jag använder Pocketwizard MiniTT1 på kameran och FlexTT5 på mottagarna. Dessa prylar har några år på nacken nu men funkar kanonbra för min del! Det är inte märket, den tekniska specen eller prislappen på dina prylar som spelar roll, utan hur bra du är på att använda de prylar du har. Är medlem i ett par olika Facebook-grupper där det finns fotografer som uteslutande använder en enda Speedlite och får resultat av absolut världsklass.

För att kunna få till olika typer av ljussättningar som i den här kampanjen krävs det även att man har ett gäng olika ljusmodifierare och tillbehör för just Speedlites. En väldigt stor fördel med allt det här är att man kommer ganska billigt undan jämfört med om man skulle ha fem-sex batteriblixtar av något premium-märke med samma tillbehör och ljusformare. Vi snackar en bra bit över 100 000 kr då… Och ljusstyrkan som Speedlites ger räcker faktiskt väldigt långt i de allra flesta fall. Skillnad blir det om man behöver ljussätta från längre avstånd och större objekt som t ex lastbilar eller liknande, och kanske även har som krav att kunna fota på ISO100 och f8. Men för detta ändamål funkar det som sagt kanonbra!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *