Ullmaxpass, porträttbilder på coacherna

Markus PetterssonFoto, RetuscheringSkriv en kommentar

Coacher ÖKK, porträttbilder. Fotograf Markus P i Örebro.

Örebro Kraftsportklubb, ÖKK, har nyligen för första gången börjat hålla gruppass. Detta sker i samband med ett gäng olika sponsorer som t ex Ullmax, Pitcher’s och Java. Konceptet kallas för Ullmaxpass. Kolla in Ullmaxpass Facebook-sida.

Coacherna för dessa pass är framstående profiler inom sporter som amerikansk fotboll, hockey och volleyboll. Vi tog fram ett gäng bilder för promotion på hemsida och i sociala medier. Sponsorerna hade tagit fram profilkläder som skulle synas tydligt också, så det blev bilder både framifrån, bakifrån och från sidan för att exponera varumärkena bra.

Coacher ÖKK, porträttbilder. Fotograf Markus P i Örebro.

Ljusuppställning med tre blixtar. Beautydish med raster och diffusor som huvudljus, striplights snett bakom modellen på varje sida.

Kortare skärpedjup mellanformatssensor

Min idé var att inspireras lite av stilen på profilbilderna inom UFC, då vissa av dessa träningspass kommer att vara ganska ”hardcore”. Jag riggade upp med tre blixtar. Som huvudljus en beautydish med raster och diffusorduk och striplights med raster på var sida snett bakom modellen.

Jag fotade med Hasselblad H5D-40 och HC 35-90. En läxa från den här plåtningen blev att man verkligen måste ta i ordentligt med ljusstyrkan när man fotar med Hasselblad. Varför? Jo, för att mellanformatssensorn ger ett mycket kortare skärpedjup än vid motsvarande bländarvärde på en kamera i småbildsformat. Bländare 8 brukar ju anses som ganska ”safe” på småbildsformat vad gäller att få ett hyfsat stort skärpedjup. Särskilt vid porträtt i helkropp som detta gällde. När jag mätte in ljuset så blev det just bländare 8 med highlightsen från sidorna något över 8, och det borde ju funka tänkte jag. Hasselblad H5D-40 har bara en fokuspunkt, och den sitter såklart i mitten av sökaren. Således fokuserar man och låser skärpan och komponerar sedan om bilden. Om man då vill ha skärpan i ögonen på en person i helkropp så blir det en ganska ordentlig förflyttning av skärpeplanet.

Hasselblad H5D-40 har en funktion för att kompensera för detta som heter True Focus II. Om man ställer skärpan med True Focus II så fokuserar man med en knapp på kameran avsedd för just detta, släpper knappen, komponerar om bilden och trycker av. Precis innan bilden tas så kompenserar alltså kameran för denna förflyttning av skärpeplanet, så att skärpan fortfarande sitter kvar i ögonen där man ställde den även fast man har komponerat om bilden. Det funkar faktiskt väldigt bra, men inom vissa gränser antar jag. Skärpan hamnade ungefär i tinningen på många av bilderna jag tog, vilket är aningen störande. Jag hade inte tid att rigga upp dator och fota ”tethered” eftersom det var ett jäkligt pressat tidsschema. Det fanns helt enkelt inte möjlighet att kunna kontrollera detta och det är ju inget man kan se i kamerans LCD tyvärr.. Åtgärden hade ju annars varit att dra på mer ljus helst fota på bländare 16. Vet inte riktigt om True Focus II-funktionen fungerade som den borde med exakt dessa förutsättningar heller, men men…

Orsaken till den lilla skärpemissen på vissa bilder var nog i detta fall ett för kort skärpedjup i kombination med en rätt ordentligt omkomponering av utsnittet efter fokusering. Lesson learned!

Retuschering

I Camera RAW så skärpte jag upp bilderna ordentligt, närapå överskärpning, och ställde in reglagen på en ”Fake HDR look”. Det innebär att man drar upp skuggorna, sänker högdagrarna och drar på ganska rejält med Clarity. För friläggning av personerna använde jag Topaz Remask, rekommenderas! Bytte ut bakgrunden till en grå ton med en ”spotlight” i mitten bakom personen. Detta knep bidrar också till att skapa lite mer djup och dynamik i bilden. Sen blev det till sist en hel del dodge & burn för att få en lite mer ”illustrerad” look på bilderna. Jag brukar använda kurvlager för d&b. Ett justeringslager med en ljus kurva och ett justeringslager med en mörk kurva. I dessa lager målar jag sedan med en mjuk pensel på 1% flow för att förstärka skuggor och högdagrar på utvalda ställen.

Dra i slidern nedan för att se bilden direkt från kameran jämfört med efter retuschering.

Färdiga bilder efter retusch

Malin Lake, coach Ullmaxpass, ÖKK, porträttbilder. Fotograf Markus P i Örebro.Coacher ÖKK, porträttbilder. Fotograf Markus P i Örebro.Coacher ÖKK, porträttbilder. Fotograf Markus P i Örebro.Coacher ÖKK, porträttbilder. Fotograf Markus P i Örebro.Coacher ÖKK, porträttbilder. Fotograf Markus P i Örebro.Coacher ÖKK, porträttbilder. Fotograf Markus P i Örebro.Emil Kåberg, Örebro Hockey, coach Ullmaxpass, ÖKK, porträttbilder. Fotograf Markus P i Örebro.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *